Banilizarea votului.
Lipsa clivajelor
din politica moldovenescă au transformat campaniile electorale într-un proces
monotonon: promisiunele concurenților sunt în mare
parte aceleaşi, candidații au pregătire şi
experiență asemănătoare, electoratul este puțin sofisticat căci nu cunoaşte programele partidelor
şi candidaților pentru care votează. În acest caz cum
este influențat votul? Mai întâi să facem distincția dintre libertatea formală şi libertatea materială.
Libertatea formală este activă în timpul crizelor istorice, libertatea
materială domină rutina zilnică. Aşadar în condiţiile actuale de rutină dacă alegerea trebuie făcută între un
candidat sau partid necorupt, dar cu valoare de piață mică şi candidat sau partid corupt, dar cu valoare de piață mare, pe cine electoratul îl va alege? Rezultatele
recente alegerilor locale demonstrează că opțiunele sunt pentru candidatul sau partidul cu cea mai mare valoare de piață. De ce? Societatea moldovenească este profund
individualistă cu variații de stânga sau
dreapta strâns corelate cu libertatea materială. Alegătorul crede că
reprezentantul ales va contribui direct la creşterea bunăstării sale, de aceea
preferă un candidat care gestionează propriile resurse financiare sau candidat
ce are acces la resurse baneşti provenite de la organizații şi structuri locale sau financiare internaționale prin intermediul cărora poate dezvolta
proiecte pentru individ şi implicit comunitate.
Sursa de venit a alegătorului joacă şi ea un
rol important. Dacă banii sunt suficienți şi provin din spațiul euro-atlantic
atunci alegătorul moldovean cel mai probabil va vota cu candidații ce reprezintă spațiul eurodolarului, iar dacă suficiența bănească provine din spațiul euroasiatic
atunci votul se va duce în acea direcție, proveniența etnică implicit geopolitica având un rol secundar.
Excepție de la tendință o prezintă independenții. Aceştea au învins
preponderent în comunități mici unde condițiile sunt favorabile unei democrații directe.
În concluzie se
poate afirma că candidații cu cea mai mare
valoare de piață directă sau indirectă sunt favoriții scrutinului electoral.
No comments:
Post a Comment